09
Feb
10

Albert Heijn’s dominance in Amsterdam

Your site is a great initiative.

AH’s dominance in Amsterdam is a HUGE annoyance. Two years ago I filed a complaint on this matter at the Dutch fair competition authority (NMA), which was turned away for the fact that AH obtained its position in Amsterdam due to ‘good entrepreneurship’. Of course that’s a nonsense argument, but it gives a good insight in how the government deals with it. Change in the Amsterdam supermarkets business will have to come from the bottom-up, and therefore you have my full support!

Kind regards,
Hederik

(edit: please see the comments for the whole reply from NMA, in Dutch)


29 Responses to “Albert Heijn’s dominance in Amsterdam”


  1. February 9, 2010 at 13:10

    Albert Heijn heeft in Amsterdam 64 vestigingen, andere ketens hebben er ieder veel minder. Bij gebrek aan een sterke concurrent, is Albert Heijn als fullservice-supermarkt binnen Amsterdam zeer dominant. Dit vertaalt zich in een “luie” bedrijfsvoering: lange wachtrijen bij kassa’s, chagrijnig personeel, smerige winkels. Allemaal redenen om bij een andere keten boodschappen te doen, ware het niet dat er simpelweg geen alternatief is. In Amsterdam is nergens of nauwelijks ergens een andere fullservice-keten zoals Super de Boer, Jumbo, Plus, C1000 of Spar te vinden. In geografische gebieden in Nederland waar zulke concurrentie wel bestaat (lees: in de rest van Nederland) is boodschappen doen aanmerkelijk prettiger. Graag een onderzoek van de NMa naar de positie van de Albert Heijn-supermarkt en de negatieve effecten daarvan. In Almere heeft de NMa Albert Heijn gedwongen een filiaal te verkopen, dit zou voor Amsterdam ook een goede oplossing zijn.

    Geachte heer XXXX,

    Dank voor uw e-mail van 21 november jl. waarin u de dominante positie van Albert Heijn ter sprake stelt. U stelt dat er naast de Albert Heijn keten geen alternatief is. Daarnaast geeft u aan dat het een goed idee zou zijn dat Albert Heijn verplicht een filiaal verkoopt. Ik kan u hierover het volgende berichten.

    Wij hebben uw melding betreffende een mogelijke overtreding van de Mededingingswet geregistreerd. Voordat de NMa echter kan beoordelen of er daadwerkelijk sprake is van een overtreding van de Mededingingswet moet er eerst diepgaand onderzoek gedaan worden. Ik kan dan ook geen beoordeling geven over de door u voorgelegde situatie.
    De NMa is belast met de uitvoering en het toezicht op de naleving van de Mededingingswet. De NMA bestrijdt partijen die kartels vormen en/of prijsafspraken maken en partijen die misbruik maken van een economische machtspositie en houdt toezicht op fusies en overnames.

    Uit uw e-mail maken wij op dat u meent dat Albert Heijn misbruik maakt van haar economische machtspositie door middel van slechte service. Als u van mening bent dat een bedrijf slechte service levert kunt u in de meeste gevallen overstappen naar een concurrent. Op een markt waar concurrentie heerst, dwingen ondernemingen elkaar om goede service te bieden.

    Heeft de onderneming daarentegen een machtspositie op de markt, dan kunt u waarschijnlijk niet, of moeilijk, overstappen als een onderneming slechte service verleent. Het is dus mogelijk dat een onderneming op deze manier misbruik maakt van haar dominante positie. In artikel 24 van de Mededingingswet is geregeld dat ondernemingen geen misbruik mogen maken van hun economische machtspositie.

    Als een onderneming zo dominant is dat deze zich niets hoeft aan te trekken van consumenten en concurrenten, spreken we van een onderneming met een economische machtspositie. Zo’n onderneming is zo sterk dat zij bijvoorbeeld haar prijzen kan verhogen zonder al te veel risico te lopen. Vaak is dat pas het geval als de onderneming een marktaandeel heeft dat groter is dan 40%.

    Het hebben van zo`n dominante positie op zich is overigens geen probleem. De motivatie van ondernemingen om de grootste te worden heeft voordelige gevolgen voor consumenten, bijvoorbeeld door het op de markt brengen van nieuwe producten. Als de NMa dit zou verbieden, valt dit voordeel weg.

    Om te bepalen of er in dit geval sprake is van een economische machtspositie, dient nader onderzoek gedaan te worden door de NMa. Over het algemeen is de NMa, in haar besluiten, uitgegaan van een afzonderlijke markt voor verkoop van consumptiegoederen via supermarkten (zie bijvoorbeeld Besluit nr. 5064 randnummer 13, te vinden op http://www.nmanet.nl  besluiten). Of er in dit geval sprake is van misbruik van een economische machtspositie kan ik om deze reden dan ook niet aangeven.

    In uw e-mail gaf u tevens aan dat Albert Heijn in Almere werd gedwongen een filiaal te verkopen en dat dat in Amsterdam eventueel ook een goede oplossing zal zijn.. In deze zaak ging het om de overname van Konmar winkels door Ahold (Albert Heijn). Voor wat betreft overnames kan ik u summier het volgende aangeven.

    Ondernemingen die willen fuseren moeten de concentratie bij de NMa te melden, indien de gezamenlijke omzet van de betrokken ondernemingen in het voorafgaande kalenderjaar meer bedroeg dan € 113 450 000,- waarvan door ten minste twee van de betrokken ondernemingen ieder ten minste € 30 000 000,- in Nederland is behaald, zoals vastgesteld in artikel 29 van de Mededingingswet. Indien de hiervoor genoemde omzetdrempels zijn overschreden, dient de concentratie aangemeld te worden bij de NMa.

    Zodra een fusie gemeld wordt, wordt er een beginmelding op onze website, http://www.nmanet.nl, geplaatst. De NMa beoordeelt vervolgens of de voorgenomen concentratie de mededinging op de relevante markt daadwerkelijk beperkt, dit kan bijvoorbeeld doordat er een economische machtspositie ontstaat of wordt versterkt. De NMa kan in dat geval voorwaarden verbinden aan een fusie of een fusie verbieden.

    In besluit 5586 zijn er door de NMa inderdaad een aantal voorwaarden gesteld. Voordat Albert Heijn de Konmar winkels definitief kon overnemen diende zij verschillende filialen te verkopen. Op deze manier werden de mededingingsbelemmeringen, die zouden zijn ontstaan als gevolg van de overname, worden weggenomen. Dergelijke eisen worden doorgaans uitsluitend bij concentratiezaken voorgesteld.

    Indien een onderneming een machtspositie heeft, anders dan door een fusie of een overname tot stand gekomen, zal de NMa een dergelijke positie niet aanpakken. In dergelijke gevallen lijkt het erop alsof deze onderneming door goed ondernemerschap (= good entrepreneurship, HdV) deze positie op de markt heeft verworven. Het zal niet aannemelijk zijn dat de NMa Albert Heijn verplicht om enkele filialen te verkopen in de regio Amsterdam.
    Wij danken u hartelijk voor uw melding over een mogelijke overtreding van de Mededingingswet. Signalen van ondernemingen en elders uit de maatschappij over specifieke situaties zijn van groot belang voor de effectiviteit van de NMa. Uw melding is dan ook doorgestuurd naar de directie Concurrentietoezicht van de NMa. De informatie verkregen uit meldingen wordt gebruikt om inzicht in de structuur van de betreffende sector te vergroten en patronen van gedragingen in kaart te brengen.
    Bij de NMa komen meer signalen, meldingen en klachten binnen dan aan een individueel onderzoek kunnen onderworpen. Of uw melding uitmondt in concrete actie van de NMa kan ik u niet berichten. De NMa doet in beginsel geen uitspraken over lopende of op te starten onderzoeken. De NMa neemt graag contact met u op indien nadere informatie nodig is.

    Mocht u naar aanleiding van deze e-mail nog vragen hebben, neemt u dan gerust weer contact op met ConsuWijzer. Vermeld daarbij uw contactnummer 2704270. Op http://www.consuwijzer.nl vindt u naast informatie over uw rechten als consument ook handige infobladen en voorbeeldbrieven.

    ConsuWijzer wil graag haar dienstverlening zo goed mogelijk op de behoeften van de consumenten afstemmen. ConsuWijzer heeft daarom het onderzoeksbureau Synovate /Interview NSS gevraagd binnenkort klanten te benaderen met een korte vragenlijst omtrent uw ervaring met consuWijzer. Hiervoor wordt u mogelijk binnenkort telefonisch benaderd. We stellen uw eventuele medewerking zeer op prijs.

    Met vriendelijke groet,
    Hoofd ConsuWijzer

  2. 2 Kaas
    February 9, 2010 at 13:17

    And the NMA is right. There are plenty of supermarkets in Amsterdam.
    So stop crying like a baby.

    • May 4, 2010 at 19:53

      @ Kass
      What a stupid reply, no construction at all in your argument.

      The whole point of a convenience store is that you can shop locally and not have to go to the suburbs to get to the competition. I live on the Herengracht the only supermarket is the worlds worse ie Albert Heijn, I also have a house in Chiswick in london where on the high street we have Marks and Spencer, Waitrose, Sainsbury, Tesco all with in 600m and that in addition to individual stores, shopping there is a pleasure with the option of various qualities of product nit just Albert Heijn and Euroshopper, ie crap and crapper…

  3. February 9, 2010 at 13:17

    On one hand you complain about empty racks, on the other hand you complain about containers full of products ín the store that make you feel like you’re in a warehouse.

    What are you? a prince?
    Would you like the employees to secretly walk the products in one by one so you don’t see the containers they move the shit in?

    Go have a life or order all your supplies online. Or will that result in a website about the mailman’s ugly jacket?

    you’re what’s wrong with the world.

  4. 5 Erp
    February 9, 2010 at 13:20

    Wouldn’t it have been a better use of time for you to help animal shelters or do something for elder homes or orphans in other countries? I used to work at one of those authorities, and whenever we got these type of complaints, we envisioned the writer sitting there with a red, angry face… Please let these people do their jobs, just like supermarkets like AH just want to do their jobs. If there is no supermarket around your house within a satisfying distance then it’s obviously very important too you. You could always move elsewhere and criticize your future neighborhood on low AH-degree…

  5. 6 ...
    February 9, 2010 at 13:22

    We love you Appie, We love you Appie,
    You make me happy when sky is grey,
    You’ll never notice how much i miss you…
    please don’t take my Appy away..

  6. 7 hub
    February 9, 2010 at 13:23

    hee, een feest van herkenning, appie happie vuurplaat rotterdam zuid is dezelfde puinzooi zoals hier getoont, veel uitverkocht, de halve winkel staat altijd vol met bevooraadingskarren etc. ook als het heel druk is. de winkel is zo smerig dat je op de toonbank paddestoelen kunt kweken. bah!

  7. 8 ScoeS
    February 9, 2010 at 13:32

    Wtf is this website about?!
    As a customer or consumer you, and only you decide where you spend your money.

    Dont go to AH to shop, and then spend your time crying about it on the internet.
    Such bullshit…

  8. February 9, 2010 at 13:32

    I won’t even dignify this site with a comment.

    Oh shit, woops, sorry.

  9. 10 Onno Bakker
    February 9, 2010 at 13:49

    HOERA eindelijk een medestander!!!!

    Hoe vaak ik niet met een goed humeur een Amsterdamse Albert Heijn binnenkwam en er met een slecht weer uit?
    Talloze malen!

    Mijn klachten:

    • buiten de winkel een enorme rommel
    • Albert Heijn vervuilt daardoor de stad
    • wel eens van een veger en blik gehoord Albert heijn?
    • de mensen bij de kassa groeten soms niet
    • het is vaak een puinhoop in de winkel
    • de vakkenvullers zijn meer bezig met elkaar dan met hun werk
    • personeel in de winkel kent geen enkele beleefdheid
    • klanten voorrang geven? wel eens van ‘gaat uw gang’ gehoord?
    • het winkelpersoneel krijgt geen leiding
    • wil je de manager spreken dan krijg je een counter-medewerker die ook net 17 is geworden
    • en er werken uiteraard ook mensen die wèl aardig en beleefd zijn

    de topdrie ergste AH’s? 1 Brazilië, 2 Jodenbreestraat, 3 Sarphatistraat bij de molen

    Onno B

  10. 14 Kurp
    February 9, 2010 at 13:54

    Other supermarket chains hated the amsterdam customers so much that they left amsterdam all together. So now the only supermarket brave enough to stay in that stinking hole is getting beaten up by you? Changing supermarkets is do damn easy that this website is a complete waste of electricity. Bye bye.

  11. February 9, 2010 at 14:28

    Kom er nooit meer vieze Albert Heijn, moet altijd op de
    datum van de producten letten….
    Heb ook een voedselvergiftiging opgelopen door de crossaints die er vandaan
    kwamen(vieze ham/kaas drap), had die ochtend nog niks gegeten dus weet zeker dat het aan de crossaints van AH lag!!!

  12. February 9, 2010 at 16:05

    Allemaal AH lovers in de comments.
    Bah. AH zuigt op de koffie na.
    Gelukkig kan ik in mijn dorp kiezen uit vomar, deka, dirk en AH.
    Vaakst naar Deka en Dirk. AH alleen leuk voor koffie, voor de rest nog steeds duur.

  13. 20 Peter
    February 9, 2010 at 16:17

    Ik kom ook nooit meer bij Albert Heijn, nou ja, niet liegen, ik koop er mijn toiletpaper. Reden: zeer smerige winkel, personeel dat van toeten noch blazen weet. “Koriander? Wat is dat?” ‘s Avonds is al het brood op en je loopt vaak in een magazijn rond met overal kratten die de toegang versperen. Mijn alternatief: De Natuurwinkel. Iets ander aanbod en soms duurder, maar niet altijd.

  14. 21 Peter
    February 9, 2010 at 16:23

    Kurp: Niet altijd. Dat ligt er aan waar je woont. Ik heb op loopafstand zeven (!) Albert Heijns, de Albert Heijn To Go’s meegerekend. De dichtstbijzijnde niet-Albert Heijn is 20 minuten lopen. Even naar de supermarkt kost dan al bijna een uur. Ik ga dus naar de dure Natuurwinkel. Ik woon bij het Waterlooplein.

  15. 22 Anno
    February 9, 2010 at 17:59

    Ik geef toe dat de vestigingen aan de Nieuwmarkt en achter het Paleis (waar de foto’s van dit blog gemaakt zijn) tamelijk slecht zijn.

    Maar er zijn ook goede Albert Heijns in Amsterdam :
    – In het centrum die in het voormalige Oibibio-pand. Een mooie omgeving, en ze doen het daar goed. Daar zou je die foto’s niet kunnen maken!
    – Wel een stuk verder weg, maar de AH-XL in Osdorp is ronduit geweldig

    In de slechte AH’s is er te weinig gedaan om het pand geschikt te laten zijn als supermarkt. En er loopt minder gemotiveerd personeel rond, mogelijk een gevolg van het eerste.

  16. 23 Lars
    February 9, 2010 at 22:25

    De reden dat AH zo’n goede positie heeft is dat ze niet zijn vertrokken zoals de concurrentie. In de zogenaamde prachtwijken en de winkels die eigenlijk te klein zijn voor een full service supermarkt heeft AH kansen gezien.
    Jaa de winkels zijn zo nu en dan smerig en jaa het brood is vaak op. Maar niet de pain du boulognes of pain du maddeleine.
    En wat betreft onvriendelijk personeel: mijn ervaringen zijn heel anders. Maar bedenk goed dat dit vaak een spiegel van de klanten is

  17. 24 Jaap
    February 10, 2010 at 15:48

    Klopt, vooral Foodplaza (what’s a name) is verschrikkelijk.
    Het is een schande wat daar gebeurt, smerig, vaak leeg, onbeschoft personeel.
    Kijk alleen eens naar de toegangstrap, als er een andere supermarkt in de buurt zou zijn zou ik alleen al daarom omdraaien.
    Kom op Jumbo en C1000, investeren in de amsterdamse binnenstad.

  18. 25 Bert
    February 13, 2010 at 13:13

    wees blij dat er nog een keten is die zijn verantwoordelijkheid neemt en een vestiging opent op een locatie waarvan ook de concurrent weet dat er geen cent te verdienen valt, met name door derving en diefstal van goederen maar bv ook winkelwagentjes of mandjes. wees blij dus dat er nog een keten is die zijn verantwoordelijkheid neemt zodat je niet een uur onderweg bent naar een supermarkt op een locatie zonder rondhangende junks en alcoholisten. wees blij dat er nog een supermarkt is zodat je nog wat eten kunt kopen.

    en als je echt een hekel hebt aan ah dan ga je toch gewoon naar een supermarkt die niet zijn verantwoordelijkheid neemt?

  19. 26 Peter
    February 24, 2010 at 07:53

    Wat een onzin die laatste 2 commentaren, AH voorlichters die hun werk proberen te doen???
    ERg doorzichtig.
    AH Foodplaza ligt gewoon in het centrum van onze mooie hoofstad en ziet eruit als een Oost-europese winkel.
    Smerig, onbeschoft personeel, lege schappen en veel producten die over de datum zijn.
    Hoezo de verantwoording nemen heren en dames voorlichters van AH.

  20. 27 Bob
    March 15, 2010 at 21:44

    Ik heb een keer een over datum salamiworst weten te bemachtigen (gelukkig niet ziek van geworden).
    Overigens heb ik 19 jaar in A’dam gewoond en ik kan je zeker zeggen dat de helft van de opmerkingen hier totale bs is.

    Alleen al in de straat waar ik woonde zaten:
    o Een aldi
    o Een lidl
    o twee albert heijns
    o een dirk van den broek (reeds uitgebreid en is nu 2x groter)

    Ok er zijn 2 albert heijns tegenover 1 van elke andere winkel.
    Maar om nou te zeggen dat je geen keus hebt. pfft.
    Kneus zou ik eerder zeggen.

  21. 28 Nadia
    January 8, 2011 at 13:09

    I think we can all agree that:
    1. Just buying at another full service supermarket is no always possible due to work and busy private life or not having a car
    2. Some AH’s are worse then others. Maybe the location (city center or village makes a difference). However that’s some are good, does not mean that it’s ok that some are really bad.
    3. The staff is too young, not properly managed and therefore often rude (talking about last nigh with her friend while you are paying your groceries, no saying hi or bye even if you do, fillers don’t step aside when you need something from the shelf they are standing in front off..not filling, but batting two girls up) and ignorant (not knowing where the pears can be found in he store(!!)).
    4. Products are often over the date, fruit is often moldy. And when you tell the staff they do not even acknowledge you just spoke to them.

    When I was 16 in also worked at AH, but our store was never like that!

  22. 29 Bart
    February 9, 2011 at 17:23

    In de Javabuurt zijn er op loopafstand van het javaplein 3 AH’s en in de Molukkenstraat is wat mij betreft de slechtste AH. Personeel wat onverstaanbaar loopt te schreeuwen tegen elkaar, extreem lange rijen, er loopt beveiliging rond maar die kijkt alleen bij de deur, waardoor de vriendjes van de vakkenvullers de winkel kunnen terroriseren en leegroven…
    verder heb je in de Javastraat en de van Swindenstraat (is feitelijk één straat) 2 iets betere AH’s zitten.
    Voor een C1000 moet ik naar winkelcentrum Brazilië waar ook een AH zit.
    Verder heb ik geen keus, een Aldi, Lidl of Super de boer, C1000 zie je hier verder niet.
    Bovenstaande winkels zouden hier goeie zaken doen….


Leave a reply to Joris Cancel reply


February 2010
M T W T F S S
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728